Jernbaneoplevelser > Tjekkiet 2006 > Mere om rejsen            Se også rejsen 2011 Tekst og foto: © Martin Jakobsen

Jernbaneoplevelser:
En sidebanetur i Tjekkiet juni 2006
    Læs mere om det praktiske  
-- 12. juni 2006 Mandag --
Vi rejste med EC 371 som har direkte vogne Århus - Prag

098 Bad Scandau (Tyskland) - Decin hlavni nadrazi
Vi stod af toget i Decin. Hotellerne oppe i byen ved stationen var optaget. Men en Tjekkisk familie var venlige at køre os over til Hotel Faust, ved en lille sø på den anden side af floden bag den store borg.

-- 13. juni 2006 Tirsdag --
073 Decin vychod - Usti nad Labem-Strekov           Strækningskort
Padborg 12. juni 2006
Decin h. ln. 12. juni 2006
Motorvogn 830 224-2 Decin vychod 13. juni 2006
Motorvogn 830 224-2
Usti nad Labem-Strekov 13. juni 2006
Usti nad Labem-Strekov
Usti nad Labem-Strekov
Fabrikken ved Usti nad Labem-Strekov
På den anden side er hovedbanen
Usti nad Labem-Strekov er en mindre station lige ved den store kemifabrik. På østsiden af floden.
Vi så ikke noget til de to "Dampfspeicherloks" som skulle være på fabrikken.
Der er en stor jernbanebro som giver forbindelse til banerne på vestsiden af floden.
Der ovre er stationenerne Usti nad Labem zapand og Usti nad Labem hl. n. Sidstnævnte er på hovedbanen.
Vi kom igennem stationen på hjemturen med ICE-toget mod Dk.
072 Usti nad Labem-Strekov - Litomefice mesto       Strækningskort
Kørte med lokomotivtrukket tog. Busstationen er lige ved Litomefice mesto.
bus 8 til Terezin
Byen har sin egen historie. Der er kun lidt jernbanespor at se.
Man kan vistnok også komme til Terezin fra station
Bohusovice nad Ohfi strækning 090.

Tilbage i Litomefice mesto gik vi op i byen til den anden station
Litomefice horni nadrazi.
Litomefice mesto
sporrester i Terezin by
Litomefice horni nadrazi
Ustek
Terezin
Terezin
087 Litomefice horni nadrazi - Ceska Lipa hl. n.
Desværre var der autobus de første 18 km op til Ustek.
Ellers en god tur i skinnebus type 810 nr 588-4.
I Ceska Lipa hl. n. er der en del trafik af mange typer tog.
Ud over stationen har skunnebusserne også deres egne perronspor
på gadesiden af statiosbygningen. (Der hvor DJKs damptog holdt i 2003.)

081 Ceska Lipa hl. n. - Decin vychod           Strækningskort
Kørte med en 810 skinnebus.
Ceska Lipa hl. n
Ceska Lipa hl. n

-- 14. juni 2006 Onsdag --

081 Decin vychod - Benesov         - Jedlova - Rumburk
God lang tur i skinnebus typ 810 til Jedlova hvor vi skiftede til lokomotivtrukket tog.
I Rumburk var der fire tog klar til afgang i hver sin retning.
Decin vychod
Rumburk
Rumburk
083 Rumburk - Dolni Poustevna
God tur især Mikulasovice dol. n. - Dolni Poustevna
Der er en stor bro lige vest for Mikulasovice dol. n. og flot landskab i dalen.
Dolni Poustevna er tæt på grænsen til Tyskland.       Se billet
Stor tre etagers bygning. Men stationen er ret øde. Restauranten var lukket...

På tilbagevejen valgte vi en anden strækning til Rumburk.
084 Mikulasovice dol.n. - Rumburk

080 Rumburk - Ceska Lipa hl. n.                   Strækningskort
081 Ceska Lipa hl. n. - Decin vychod
På vej til Dolni Poustevna
Dolni Poustevna
Mikulasovice dolni nadrazi
Mikulasovice dolni nadrazi
Mikulasovice dolni nadrazi
810 skinnebus
Decin
Decin
Decin
-- 15. juni 2006 Torsdag --

Vi kørte fra Decin vychod over broen til Decin hl.n. på østsiden
af floden.

Fotogafering af bro og tog
med borgen i baggrunden
er bedst over middag.
Decin hl.n.
Decin
Decin
132 Decin hl.n. - Oldrlchov u. Duchc Med skinnebus.             Strækningskort
Rembrosement mellem stationerne Decin hl.n. og Decin zastavka.
Toget vender på en station med mester, men uden publikumsbetjening. Decin zastavka ligger i en gade.
Decin hl.n.
Male Chovojno
Oldrlchov u. Duchc
Industritog set på vej østpå
Krydsning på station Male Chovojno. Stationen er tilsyneladende ikke betjent. Sporskifterne blev betjent af togførerne.
Oldrlchov u. Duchc stationen har vist haft sin storhestid (?) Stationsbygningen er en ret stor glasbygning. Inde foran billetlugen er der opført en mur, så kun en lille del af bygningen er i brug. Den store forhal ligger øde hen.
Vi kørte videre ad 130 til Chumtov. Tåget landskab med industri.
137 Chumtov der var autobus, vistnok på det meste af strækningen, så vi rejste videre.
140 til Cheb Så flere Arrivatog og VT tog fra Vogtlandbahn der skulle til Marktredwiz og sikkert videre til Tyskland. Og et kørte til Marianske Lazne strk.170 ned mod Plzen. Vi boede på Hotel Slavie.
Cheb
Cheb
148 Cheb - As mesto - Hranice v Cechach
En del af strækningen går parallelt med strækning 147 som har køreledning. I As kan man gå ned ad den stejle vej til byen. Der er flere steder at spise. Mellem As mesto og Hranice v Cechach køres der tilsyneladende kun et tog hver dag. Afg. As kl 19:15 med kun 5 min ophold i Hranice v Cechach. Men i øvrigt en god tur på 14 km. Hver vej.
I afvekslende landskab i skov og marker med mange stigninger og kurver der gav hyl fra hjul og skinner. Også på denne strækning var det 810-skinnebusser.
Cheb, tog mod As
As mesto

   Tæt på grænsen til Tyskland
Aftentoget As mesto - Hranice v Cechach
Mellem As og Hranice
Hranice v Cechach

-- 16. juni 2006 Fredag --
Cheb
Cheb
Plana u M. L.
Stribro
170 Cheb - Plzen           Strækningskort
Vi rejser videre med hurtiggående tog. Der var autobus mellem Plana u M. L. og Stribro (41 km).
Hvad laver man i Plezen? Drikker pilsnerøl sevfølgelig! Og besøger øl museet entre 100,- Kc.
Stationen i Plzen er en stor flot bygning. I gadene kører mange sporvogne og trollybusser. Vi tilbragte nogle timer i byen.


190 Plzen - Ceske Budejovice           Strækningskort

På vejen så vi en type 831 motorvogn med bivogn i Horazdovice predmesti. Mere om banen ved Horazdovice senere.

I Ceske Budejovice flyttede vi ind på Hotel Hobit.
Horazdovice predmesti
Ceske Budejovice
-- 17. juni 2006 Lørdag --

220 og 225 Ceske Budejovice - Jindrichuv Hradec           Strækningskort
Der var autobus på hele denne tur. Jindrichuv Hradec er en meget idyllisk by med flod og slot. Hvis man har tid er det godt sted at blive nogle dage.
Fra byen udgår to smalsporsstrækninger 228 og 229. www.jhmd.cz/

229 Jindrichuv Hradec - Nova Bystrice (smalspor mod syd)
En tur med damptoget tager det meste af dagen, så vi valgte at tage det ordinære tog tilbage til Jindrichuv Hradec fra Hurky.
Begge smalsporsbaner kører på en kort strækning fælles med normalsporet ved Jindrichuv Hradec (tre-skinne spor)
Jindrichuv Hradec
Jindrichuv Hradec
Den nordlige strækning til venstre
En god tur i skoven
Ophold under vejs
Vandtagning fra tankvogn
Hurky (strækning 229)
Krydsning i Hurky
228 Jindrichuv Hradec - Obratan (mod nord)
En spændende tur på smalsporsbane med lokomotivtrukket tog. Mange idylliske stationer med krydsende tog.
Jindrichuv Hradec
Hyggelig velholdt station i Kamenice
Kamenice
Banen har også godsvogne
God plads i vognen
Obratan
Obratan
Vi skifter til bus i Dynin
224 Obratan - Tabor
Denne tur var med en af de sædvanlige 810 skinnebusser. I Tabor tilbragte vi nogle timer med at se på div. tog.
Mere om Tabor - Bechyne strækningen senere.
220 Tabor - Ceske Budejovice
Autubus Dynin - Ceske Budejovice (29 km)           Strækningskort

I Ceske Budejovice: Det lille sporvognsmuseum var lukket på det tidspunkt vi var der. Tilsyneladende indeholder det kun en hestesporvogn. Og er nok ikke noget at spilde sin tid på en anden gang. Museet ligger ved blyantfabrikken Koh-i-Noor lige vest for midtbyen.
Selve midtbyen har det sædvanlige store men hyggelige torv.
Ceske Budejovice
Ceske Budejovice
-- 18. juni 2006 Søndag --
Vi flyttede til Grand hotel lige over for stationen er et rigtig godt gammeldags umoderniseret øst-hotel.
Forholdsvis pænt og rent og der var vand i hanerne...

199 Ceske Budejovice - Gmünd i Østrig           Strækningskort
Ceske Budejovice   Stationen til venstre
Ceske Budejovice   Vi kører syd på
Gmund   Damptoget er klar til afgang
Vandtagning under vejs
Fra Gmünd i Østrig udgår et par smalspors strækninger
"Waldvirtelbahn"
Det ser ud til at være en veldrevet bane. Damplokomotivet var firekoblet med tender.
Vognene er pæne grønne toakslede, uden for meget tivoli præg.
   
Vores tog kørte mod syd
til Gross Gerugs:
Gmünd 9:55
Gross Gerugs 12:36
Gross Gerugs 15:10
Gmünd 17:20
En god tur op ad bjerget med vandtagning flere steder.
Gross Gerugs
Hygge med kaffe og kage!
Pris 19,80 Euro     Se billet
Banen befinder sig i et udkantsområde hvor priserne er en del lavere end det øvrige Østrig.
I Gmünd gik vi tur i remiseområdet og så personalet lave afslutningtjeneste på lokomotivet.
Nogle dage køres også på en strækning nord for Gmünd.
Smalsporet diesellokomotiv
Afslutningstjeneste ved remisen
Retur til Ceske Budejovice i en 842 vogn
-- 19. juni 2006 Mandag --

194 Ceske Budejovice - Cesky Krumlov - Cerny Kriz   enkeltsporet baner           Strækningskort
Ceske Budejovice
Ceske Budejovice
Ceske Budejovice
Cesky Krumlov

Cesky Krumlov er en af de mest kendte byer i Tjekkiet.
Hvis man ikke har tid til en overnatning er det nemt og billigt at få bagagen opbevaret på stationen.
Der er ikke langt at gå ned ad den stejle vej og sti til midtbyen.
Fra borgen har man et godt udsyn over byen og floden. Nede i byen er der mange spisesteder.
For. eks møllen, Siroka 80, som har et motorcykelmuseum på første sal. Entre 50,- Kc.
(ved det hvide tårn midt i billedet til højre)

Cesky Krumlov
 
Cesky Krumlov
 
Cesky Krumlov
Cerny Kriz
Volary
Volary
197 Cerny Kriz - Volary
Skiftede tog i Cerny Kriz og igen i Volary. Det var alt sammen 810 skinnebusser. I Volary er der et hotel og restauration nær stationen.
En god lejlighed til is og kaffe.

198 Volary - Starkonice   Sidebanetur i skov.

190 Starkonice - Horazdovice predmesti             Strækningskort
Elbane med lokomotivtrukket tog. Horazdovice predmesti er stationrn ved hovedbanen. Hotellet over for stationen her er lukket.
Byen Horazdovice ligger 3 km ude af strækning 185. Vi gik der ned.
Volary - Starkonice
Starkonice
Horazdovice predmesti
Horazdovice predmesti
Horazdovice predmesti
Horazdovice predmesti
-- 20. juni 2006 Tirsdag --

Horazdovice
Byen Horazdovice og omegn
er et godt sted at gøre nogle dages ophold.
Hotel Zlaty Jelen, på torvet er ok
Horazdovice
Nær stationen kører toget over floden på en bro.
Foto er godt tidligt på dagen fra sydsiden.

Strækningskort
Horazdovice
Besiny
Hradek u Susice
185 Horazdovice - Klatovy
Stations mesteren i Horazdovice var flink og udskrive en detaljeret rejseplan de to gange vi købte billet der. De passede fin med vores planlægning.
Computer billetterne som alle stationer udsteder er ret avancerede.
Se et eksempel her. Togførerne har også en lille billet-computer over skulderen.
Klatovy er en ret stor station. Det mest spændende er nok motorvognene der kommer fra strækning 185. Der så ud til at være et stykke vej til midtbyen.
Klatovy
831 motorvogn i Klatovy
831 motorvogn i Klatovy
831 motorvogn
831 motorvogn
Janovice u. Uhl.
Janovice u. Uhl.
Janovice u. Uhl.
Janovice u. Uhl.
Janovice u. Uhl.
183 185 Klatovy - Janovice n. Uhl.
Her deler to ruter om samme spor. Den nordlige del af 183 er en elstrækning, så der skiftes lok i Klatovy.
Vi kørte med et 183 tog til Janovice n. Uhl. Janovice n. Uhl. er langt ude på landet...
842 motorvogn i Susice
 
842 motorvogn
 
På tibageturen til Klatovy kørte vi med en type 842 motorvogn. Og videre til Susice.

Reste af vejen til Horazdovice kørte vi i en af de hyggelige 831 vogne med bivogn.

    Se billet       Strækningskort
 
Janovice u. Uhl.
-- 21. juni 2006 Onsdag --

190
Horazdovice pr - Razice


201 Razice - Tabor autobus Branice - Milevsko 6 km
God fart i fladt landskab i
axl-skinnebus
Horazdovice
Horazdovice
Horazdovice

Strækningskort


202 Tabor - Bechyne
Lige før toget ankommer til stationen i Bechyne køer det over en høj bro over floden. Broen deles med vejtrafikken.
Razice
Milevsko
Branice
Byen ligger højt med flot udsigt ved floden. Og er kendt for et stort lertøsmuseum nær ved slottet.
Brandværnsmuseet er lukket for tiden. Ellers er byen kendt for et stort kur hotel.
Hotel U Draka, ca 500 m fra stationen er ok.
Tabor
Tabor
Tabor - Bechyne
Bechyne
Bechyne
Bechyne
Bechyne
Bechyne
Bechyne
Bechyne
-- 22. juni 2006 Torsdag --

202 Bechyne - Tabor
220 Tabor - Praha hlavni nadrazi         Strækningskort

Vi kører videre nord på med u-banen til Praha Holesovice
og flytter ind på Hotel Henry der er lige i nærheden.
Der er rigelgt at se på i Prag. Her er et lille udplug:
Prag
Karlsbroen i Prag
-- 23. juni 2006 Fredag --                   U-bne, bus og sporvogn koster 20 Kc. 24 timers kort 80 Kc.   Se billetter     www.dpp.cz/
Prag
Sightseeing: Karlsbroen.
Sv Mikulas kirken (St Nicholas) nær ved broen på østsiden entre 60,- Kc.
Slottet er et besøg værd. Det er nemmest at køre med sporvognen op bag ved borgen og gå ned.
Prag slot
Prag slot
Ved Prag slot
Udsigt fra Prag slot
Prag
Der er kun plads til en sporvogn...
Prag
Sv Mikulas kirken Prag
Prag
Sporvognsmuseum, Patockova 4, åben lør søn og heldag 9-17, men vi var heldige at komme ind alligevel. To portioner god mad og to øl: ialt 169,- Kc i restauranten.
Teknisk museum entre 70 Kc. Der er en del jernbane køretøjer udstillet.
I kælderen er der et stort mine museum.   www.ntm.cz/en
Sporvejsmuseum
Sporvejsmuseum
Teknisk museum
Praha Masarykovo
Praha Masarykovo
Praha Masarykovo
Praha Masarykovo
Prag
Prag
Prag
Prag
-- 24. juni 2006 Lørdag --

Prag - Hamborg - Padborg - Aalborg / Holstebro
Tjekkisk ICE vogne til Hamborg.
Spiste i spisevognen.
Regionaltog til Padborg.
MR-tog til Fredericia.
IC-tog til Aalborg / Holstebro.
Praha Holesovice
Hamborg
Padborg
Læs mere om det praktiske       Strækninskort Tjekkiet vest       Strækninskort Tjekkiet øst

Jernbaneoplevelser > Tjekkiet 2006 > Mere om rejsen            Se også rejsen 2011 Tekst og foto: © Martin Jakobsen